Tänk vad mina sol semestrar har ändrat sig under åren!

Min första semester från jobb och studier var till Mallorca, Palma. Vi var 3 killar i ungefär samma ålder, mm bror Peter, min barndomskamrat Nick och så jag (bild på resan innan avfärd utanför Landvätter finns på Facebook).

Då var det mycket party och intresse för det motsatta könet. En kombination som dock inte alltid var så bra ihop. Speciellt om party blev större än kunskapen om vad det andra intresset tyckte om oseriösa personer som var väl skämtsamma…

Redan i flyget ner hade party resan startat, och det var många ungdomar med så det var lite stökigt. Vi 3 var dock inte i samma kaliber som många av partyrävarna som var med. Det mest dråpliga som hände har väl när vi gjorde en fars på Sällskapsresan 1. Jag satt längst in mot fönstret och sa att jag tänkte beställa en ny öl. Nick sa då att ” tryck på knappen där” och jag tog upp glaset mot panelen i taket, och oturligt nog tryckte på luftventilen och släppte loss en stark luftström rakt ner i mitt glas, varvid allt skum kvar från ölen flög över oss. Ingen fara men lite överraskande!

Dessutom mötte vi upp vår gode vän Benny (som ankom 1 dgr senare och bodde senare i Magluf). Han hade åkt ner med 2 lite äldre killar. Benny hängde dock mest med oss, och t o m bodde i vårt hotell några nätter när det blev sent ute i Palma’s nattliv. Vi hade 4 sängar så det funkade helt ok.

På den tiden som student med extra knäck var resebudgeten begränsad och mat kontot minimalt, men vi svalt aldrig. Dock prioriterades nöjen helt klart.

Under resan finns många roliga och minnesvärda saker som hände, men jag ska bara ta med några händelser.

Första kvällen med Benny hade vi haft lite förkväll i vårt hotellrum efter att ha smugit in Benny. Hotellen var mycket noga med att bara hotellgäster fick vara där. Kvällen förflöt på ett disco vid namn Alexandra (om jag inte minns fel). Tidig morgon vandrade vi hem igen. Trots det var det ganska mycket människor på gatorna.

Nick var lite överförfriskad så vi såg till att han gick framför oss (för att ha koll på honom). Dock pratade och skrattade resterande av oss och glömde bort att Nick travade på framför oss. Han kom en 25-30 meter framför oss och vi noterade inte förrän han sprang in i en hög med lokala kvinnor. Vi noterade att han blev stående i denna grupp, eller t o m omringad av dem. Nu såg vi snopet på hur Nicks jaktlycka såg ut att ha vänt, och istället fick han bingo med 5-6 tjejer runt sig.

Dessutom noterade vi att de tafsade på honom både här och där. Nick verkade vara mer i chock än förstå vad som hände. Vi andra var mer i förvåning, men samtidigt ville vi inte förstöra för Nick så vi lät dem hållas, tills de plötsligt lämnade alla Nick och börjande gå mot oss.

Vi var lite tagna på sängen så den enda som kom på att säga något när de passerade oss var min bror. Han sa ett av de få orden han hade lärt sig; -Hola! Varvid en av “kvinnorna” svarade med mörk baryton röst; – Hola! Vi vände oss om och nu var vi riktig förvånade! Vi kom alla ungefär samtidigt på att de var INTE tjejer utan transvestiter. Det visade sig senare att hotellet vi bodde på hade en nattklubb där stor del av Palma’s transvestiter hängde.

Sedan dess noterade vi att flera av de tjejer vi trodde vi såg inte alls var tjejer utan killar i som var transvestiter. Mycket kul och spännande hände denna första resa som jag säkert skulle kunna skriva en bok om, men min reflektion är den stora skillnaden på inställning fram till idag.

Då var det fest och intresse för det motsatta könet och idag är det avstressning och tid med familjen. Två diametralt skilda inställningar om man tänker efter…